26.7.

Lähtö kotoa klo.7.20 Helsinkiin. Laiva lähti Tallinnaan 10.30 ja perillä 12.30. Matkalla pysähdyimme vähän syömään Pärnussa. Matka jatkui aina Liettuan asti, melkein Puolan rajalle, josta löysimme leiripaikan. Siellä oli kaksi matkalaista, joista toinen oli suomalainen. Kello oli jotain 22.00. Paikka oli tosi rauhallinen, joskaan ei meidän mittasuhteisiin kovinkaan tasokas.

 

27.7.

Matka jatkui klo. 10.45. Päivä oli aika sumuinen aamulla, ja sitten alkoi iltapäivällä sataa enemmin ja vähemmin. Matka eteni hitaasti ja Varsovassa oli aika ruuhkat suurien tietöiden takia. Ohitus vei noin 1,5 tuntia. Yöpymispaikan löysimme Czcstochowa:n kaupungista, jossa oli ihan hyvä leiripaikka. Päivän ajomatka oli 701 km. Leiripaikalla olimme klo. 22.15, joten tuli sille päivälle pituutta.

 

 

28.7.

Aamu oli tosi sateinen ja tuulinen. Matka jatkui 11.20. Ajoimme keskitysleirille ja kävimme tutustumassa vankien olosuhteisiin, jotka olivat tosi ankeat ja ahtaat. Kakkosleiri oli uskomattoman suuri ja näky oli sanoisinko puistattava, varsinkin sosiaalitilat ja wc. Reikiä oli kahden puolen, noin 70 sentin levyisessä betonipenkissä kahden puolen aina limittäin, ja alla huolehti niin sanottu paskapäällikkö jätösten siivoamisesta. Aikaa oli kulloisellakin ryhmällä toimittaa tarpeensa sen ajan kun upseeri laski 40.n. Keskitysleirillä meni monta tuntia tutustuessa vankien olosuhteisiin. Sitten matka jatkui Krakovan lähelle Wiesliszkan leirialueelle jossa olimme noin klo. 20.00.

 

29.7.

Lähtö klo.11.30 suolakaivokselle. Kaivoksella kävimme tutustumassa 135m syvyydessä, josta suolaa oli louhittu. Sinne oli myöskin louhittu valtava katetraali, jossa oli kattokruunut tehty suolakristallista, ja oli veistetty suolapatsaita erilaisista merkkihenkilöistä, sekä kaikenlaisia muita taideteoksia. Hissi joka toi meidät ylös oli todella nopea. Matka jatkui klo 16.30. Pysähdyimme Budapestin lähelle shell tavernaan yöpymään, jossa iltapallaa syödessä yksi polski rekka perutti meidän auton kylkeen. Ei tullut suuria vaurioita, mutta asian selvittelyssä meni jonkin verran aikaa kun oli noi kieliongelmet, eikä niillä mitään rahaakaan ollut .Saatiin me vähän euroja ja tankki täyteen polttoainetta, joskin ei sitäkään mahtunut kuin vähän kun olimme tankanneet vähänaikaa sitten.

 

30.7.

Matka jatkui kohti kisapaikkaa klo 11.00. Perillä olimme klo. 14.20, jossa aloimme leiriytyä kun ensin olimme saaneet jotenkin selvitettyä leiriytymismaksun.

31.7.

Katselimme kisoja ja Timo kävi likoamassa kylpylän altailla. Niko ajoi FSR-O veneellä ja pärjäsi loistavasti vaikka ajoi 26cc moottorilla 35cc luokassa, ja oli toinen omassa lähdössä. Pryylillä meni niin sanotusti harjoitusten ja kokemuksen haun piikkiin. Toivolat saapuivat illalla vähän ennen pimeää.

 

1.8.

Kävimme Toivolan team:in kanssa harjoituslammikolla joka oli 40 km päässä kisapaikalta, ja jossa oli makeaa vettä. Veneet pelasivat ihan hyvin. Niko oli päivän kisoissa kokonaiskisoissa viides ja pääsi näin ollen finaliin ainoana 26cc moottorilla ajavana. Pryylillä päivä oli edelleen harjoituksenomainen. Illalla odottelimme Aarnion teamin tuloa Formulakisoista.

2.8.

Aarniot tulivat illalla noin 22.00 aikoihin. Päivällä kävimme Aarnioden kanssa harjoituslammikolla ja kaikki pelasi ihan normaalisti. Nikolla oli se finaali iltapäivällä vähän yli klo 16. Ajo sujui oikein hyvin, kunnes tuli törmäys kuolleesta veneestä irronneeseen kanteen. No se oli siinä sitten. Tulos oli 8. Illalla oli palkintojenjako, johon me ei osallistuttu. Huomenna on sitten rekisteröinti.

 

3.8.

Kävimme Aarnioiden kanssa rekisteröitymässä heti aamulla. Toivolat ehtivät vähän aikaisemmin. Sitten Aarniot ja Toivolat kävivät harjoittelemassa. Huomenna on sitten tosi kyseessä.

Lämpöä on ollut ihan riittävästi yli 30 asteen verran joka päivä.

 

4-6.8

Karsintalähtöjä on ajeltu, mutta ei kellään muulla kuin Olalla meni kohtalaisesti 3,5cc luokassa sija 14. Timo M. ajoi ensimmäisessä lähdössä 24 kierrosta ja toisessa 34 kierrosta. Aarnion Timo ajoi  ensimmäisessä 37 kierrosta ja toinen oli saman kaltainen. 7,5cc luokassa Timo A:lla oli samankaltaisia tuloksia, joten ei mahdollisuuksia finaliin. 15cc luokassa Ola ajoi hyvin. Timo M. ajoi 14 kierrosta elikkä ajo meni ihan pipariksi, ja Nikolla oli vähän samanlaisia ongelmia kun vene oli ”vähän” vaikea ajettava.

 

7.8.

Taas oltiin karsinnoissa. Ola ajoi 15cc luokassa hyvin mutta tuli se pakollinen kaato, mutta silti 44 kierrosta. Timo M ajoi 15cc luokassa, mutta tuli myöskin kaato. Vauhti olisi molemmilla riittänyt mutta ei se antanut meille kuin 44 kierrosta ja 49 sija. Ola pääsi edellisen ajon perusteella finaliin  54 kierosta. Kisat olivat siinä sitten meidän osalta. 3,5cc luokassa Timo A. oli 49 ja Timo M. 52. Eikä kovin hyvin mennyt meiltä 15cc luokassakaan kun oltiin 49. Niko oli 35.

 

8.8.

Ajettiin finaalit ja Ola oli kolmas ja sai näin ollen pronssimitalin kotiin vietäväksi. Palkintojakotilaisuuden jälkeen lähdimme kotimatkalle yhdessä Toivolan teamin kanssa kello oli jotain 19.30:n paikkeilla. Yövyimme Shellin asemalla, johon tulimme n.23.00 aikoihin.

 

9.8.

Matka jatkui aamulla 6.55 aikoihin kohti Tallinnaa. Matka jatkui hyvin vaikkakin kovin hitaasti etelä Puolassa, mutta Luplijanan jälkeen matka alkoi joutua. Sitten jäimme rekkaparkille yöksi lähelle Liettuan rajaa jossa oli matkan ainoa maksullinen rekkaparkki 10 zlotia. Kello oli jo tiistain puolella 01,05.

 

10.8.

Matka jatkui kohti Tallinnaa aamulla 6,50 ja matkaa jäljellä noin 670 km. Tallinnaan meillä oli vähän kiire että ehdimme lautalle, joka lähtee 18.00. Tallinnaan ehdimme kuitenkin aika hyvissä ajoin ja ehdimme tehdä vielä joitain ostoksia kotiin vietäväksi. Tallinnasta tulimme laivalla Helsinkiin ja sieltä sitten kotiin, jossa olimme yöllä joskus puoli kahden aikoihin.

 

Tällainen oli meidän tämä MM-kisamatka. Ei tullut kuin kokemusta lisää, mutta ihan kiva reissu. Matkaa kertyi 4226 km ja polttoainetta meni 352 l, elikkä vähän yli 8l/100 km.

Terv. Tarmo & Timo